maandag 5 maart 2012

Koppelwedstrijd Zeenaald 4 parcoursen

Zo de koppelwedstrijd van de Zeenaald stond voor de deur. De week ervoor al wat voorbereidingen gedaan want 4 parcoursen vissen dan moet je wel wat onderlijnen bij je hebben. De avond ervoor al de zeevisattributen in de auto gefrommeld zodat ik alleen het aas nog moest meenemen. Prettig is het dan dat je toch wat langer op je bed kan liggen.

Nadat de wekker afging rende ik al de trap af en zat na de koffie al heel gauw in de auto. De 120 paardekrachten deden hun vlotte best en ruim op tijd kwam ik in de Pionier aan. Daar werd gelijk alles duidelijk. Ik moest vissen in de Mississippihaven Maasvlakte en daarna in de middag de Dintelhaven in de Europoort in. Er waren 30 koppels ingeschreven en die 60 man werden zo eerlijk mogelijk verdeeld over de 4 parcoursen. 15 man dus in een vak dus wilde je in de prijzen zitten zou je allemaal hoge noteringen moeten hebben. Koppelmaat bij deze gelegenheid was Rudy Vercruijsse. Rudy viste ook in de Mississippihaven en ditmaal ook het brede stuk van de Dintelhaven. Ikzelf viste in het smalle stuk van deze haven.
Kortom na iedereen weer bijgepraat te hebben nam ik Johan Rombouts bij de oren want deze reed mee naar de Mississippihaven. Johan koppelde met Marcel. Niek Romeijn koppelde met Wim Hilleman. En al gauw stonden we in de Mississippihaven de spulletjes uit te pakken en alles gereedmaken. Het was vissen met 2 hengels en dat geeft toch een heel andere werkwijze dan met 1 hengel.

Om half 9 het startsignaal en daar swiepten 30 onderlijnen het sop in. Ikzelf vis in de Mississippihaven alleen ver en dat bleek ook nu het devies te zijn maar toch zijn er op dat grote stuk water grote verschillen. Het lijkt een strakke haven maar onder water is het overal grillig. Ik begon snel en had zo 7 vissen bij elkaar. Johan die naast me stond had toen nog maar 1 vis. Hoe vreemd het ook klinkt maar na anderhalf uur vissen begon Johan op stoom te raken. We eindigden samen met 16 vissen. Dit zou in ieder geval niet genoeg zijn om in de top 5 te eindigen. Het begin van het parcours zou beter zijn wat we ook probeerden. 16 vissen dus met ook wijtingen erbij die een slordige 33 cm maten.

Na deze wedstrijd op weg met gierende banden naar de Nieuwe Pionier en al gauw kregen we de nieuwe kaartne in de handen gedrukt. De situatie was duidelijk en Rudy en ik zouden weinig kans maken voor in de top 10. Rudy had een dikke 0 gescoord op het brede stuk van de Dintelhaven terwijl ikzelf achter de feiten aanliep met 16 stuks vis. Maar niet getreurd we hebben lekker gevist en het weer viel ook reuze mee.

De 2e wedstrijd was in het smalle stuk van de Dintelhaven waar men 30 man kwijt kon en in 2 vakken verdeelde. Ik stond op nr. 7 terwijl Arvy van Rancar rechts van me stond en Pim links van me viste. Ik stond ongeveer in de bocht dus zo smal was het daar niet. In de Dintelhaven vis je met slikken en kun je botten en spieringen verwachten.
Foampjes zijn hier bijna verplicht om de spieringen te verleiden. Dat viel niet mee in de Dintelhaven. Ik kon zelf eerst 2 botjes tesamen 26 cm bij elkaar schrapen en voor lange tijd zag het er goed uit. Maar iets verderop begon Johan en Wim spieringen te vangen en bij het eindsignaal hadden ze er ieder 3. Ikzelf kon in de laatste haal nog een mooie spiering pakken maar uiteraard viste ik weer achter het net want ik kwam een aantal cm te kort. Jammer dat het regende een uur voor het eindsignaal. Want met het inpakken van de spulletjes was je net genoeg vervelend nat.
Hebben de foampjes gewerkt in de Dintelhaven voor de spieringen en dan moet ik antwoorden van nee dit keer niet. Alle 3 de vissen vielen voor de haaklijnen zonder foam. Ook het verhaal dat wanneer er een schip voorbijkwam er dan spieringen aan de haaklijnen zitten klopte niet. Niet op dit stukje water in ieder geval.
Bij terugkomst eerst maar eens een biertje gedaan met de jongens en aanhoren wat hun ervaringen waren. De enige die sterk gevist hadden waren Marcel en Wim. Wellicht niet in de vis maar wel volgens het klassement. Na de uitreiking afgwacht te hebben bleken vd Velde en Den Engelsman gewonnen te hebben met 4 klassementspunten. Waarvoor proficiat!! Johan en Marcel visten een 6e plaats, Wim en Niek visten een 15e plaats en ondergetekende met Rudy visten een 20e plaats.

Een slecht resultaat dus in een sterk veld met vissers. Veel lol gehad en toch lekker gevist en volgend jaar doen we het dunnetjes over. Zeenaald organisatie in ieder geval bedankt want het was perfect geregeld en Pim bedankt voor het uitzetten. Was prima gedaan!

Groetjes Herbert

Geen opmerkingen: