zaterdag 31 maart 2012

3e wedstrijd competitie Eef Hoek Hengelsport

Vismaten,

De 3e wedstrijd alweer van deze leuke competitie van deze hengelsportzaak in Ouddorp. De planning stond er op om aan de Oosterschelde te gaan vissen maar omdat de vangsten zegge en schrijven nihil zijn werd er uitgeweken naar de Nieuwe Waterweg in de Europoort.
Ik had mijn bedenkingen hierover want ook in de Nieuwe Waterweg in de Europoort heb je eigenlijk niets te zoeken. Wellicht dat het nu anders zou kunnen zijn omdat in het donker gevist zou worden. Enfin rond kwart voor 7 me gemeld in Ouddorp waar iedereen zich ook al vervoegd had. Al gauw had ik mijn aas en een bak koffie in de handen en was ik eigenlijk al klaar om te gaan. Ik had er best zin in en al gauw zat ik in de auto naar de stek. Aangegeven plaats was bij de picknickplaats voor de kering. Hier had ik al gestaan aan het begin van het jaar tijdens de competitie van de Zeenaald. Nummer 4 was er getrokken en dat was aan het begin van het parcours. Teammaatjes Johan en Marcel, die ook meededen, stonden aan de andere kant.
Toch een ruim 20 a 25 deelnemers, een aantal deelnemers waren er niet vanwege de visserij van de PKC. Spulletjes klaargemaakt, de Shimano Super Aero Technium en voor dit keer de Shimano Beastmaster feeder want die dacht ik toch wel nodig te hebben. Naast me stond Wim Meerdink en daar verderop de Zeeuwse kaalkop Leo Stoutjesdijk.
Om 20.00 uur dan het startsein en daar vlogen de onderlijnen alweer het sop in. De meeste begonnen vlakbij maar zo eigenwijs als ik ben begon ik ver te vissen. Na de eerste haal had ik een monster van een wolhandkrab te pakken en verder was er geen beweging veraf en zat ik te denken of ik wel de goeie beslissing gemaakt zou hebben.

Mijn buurman links zag ik een botje trekken die van dichtbij kwam. Dan overschakelen naar de feeder en deze op een meter of 20 a 30 gedeponeerd. Ferme klappen op de feeder noopte mij om weer te halen maar helaas niets. Ook was de onderste haak weg ten teken dat de krabben ook daar actief zijn en gewoonweg je haken doorknippen. Maar zoals altijd fopt meneer krabmans niet en fleurde ik stukjes foam op de haaklijnen die bestonden uit Fluorcarbon 30/100 en gele amnesia 9.1 kilo. Lekker zwaar en moeilijk om te knippen.
Later zou blijken dat de foampjes hun werk wel deden want de haken werden niet meer beroerd door krabben en had ik zelf de krabben gefopt!
De eerste vis dan was in de 3e draai een feit maar was geen beste, een baarsje van 11 hele cm kwam aan de kant maar in ieder geval de 0 weg. Daarna ging het beter en kwam er meer vis boven water. Een doublet baars en bot en al gauw stond ik op een visje op 5 en dat was goed te noemen. Wim Meerdink had 2 vissen en mijn linkerbuurman 4 vissen. Leo kon ze niet te pakken krijgen en had 1 vis. Ineke met dochter kwam daarna langs met een lekkere snack zoals altijd en ze zou voor me gaan spioneren aan de andere kant. Wat ik wilde weten uiteraard wat mijn maatjes aan het uitspoken waren en dat bleek voor mij best wel gunstig te zijn bleek later.
Doorgaan was het devies want de stroming zat er nog in en na wederom een doublet en een triplet bot ging het hard en de andere vissers stonden aardig stil. De wind was al weggevallen en klaagden anderen steen en been over de krabben die de haaklijnen afknipten stond ikzelf heerlijk te hengelen. Ja zelfs zo dat ik begon te zweten en was het gewoonweg warm aan de waterkant. Elke keer na een tweetal minuten na het inwerpen stond de feeder te klapperen. Tegen 24.00 uur stond ik op 13 vissen en kon ik er goed mee leven. In ieder geval een korte gevist en later zou blijken of dit genoeg zou zijn.
Na het eindsignaal spulletjes ingepakt en van Wim Meerdink nog zagers meegekregen voor de wedstrijd van zondag bij de Zeenaald waarvoor dank Wim. Bij de auto's aangekomen werd er gemeten en bleek ik goede zaken gedaan te hebben. Runnerup Cor die aan de andere kant stond had 12 vissen en het gaat er om hangen qua centimeters of ik een 1 of een 2 heb gevist maar dat lezen we van de week wel op de website van Hengelsport Hoek. www.hoekzeehengelsport.com/ Lekker gevist en een mooie avond gehad en hoop dat het zondag maar weer zo gaat. Overigens teammaatjes Johan en Marcel hadden 10 en 7 vissen dus die had ik liggen!!

Groetjes Herbert









2 opmerkingen:

willem(gaatvissen) zei

Hoi Herbert,

Gefeliciteerd, slim gevist, met dik draad en die foampjes. Heb het zelf een keer gedaan met een sneu van kort gevlochten lijn, ging ook prima.

Vis greetz,

Willem

Herbert vd Vlugt zei

Hoi Willem,

Ik had het niet verwacht van de Waterweg maar deze keer ging het goed. De anderen waren geweldig lekker aan het knopen dus ik kon lekker vissen naar binnen tikken. Die foampjes werken dus wel want ben daarna niets meer verloren! Tevens mooie sport aan de feeder!

Groetjes Herbert