zondag 4 november 2012

NK kijkduin Den Haag 2012

Vismaten,

De dag van de waarheid, vandaag moest het gaan gebeuren op het NK te Kijkduin bij Den Haag. Mooie stranden met variatie aan vis. De vis moest je zoeken want de stranden van Hoek van Holland tot aan Den Helder zijn plekkerig met veel muien en zwinnen en zandbanken. Rond 6 uur afgesproken met Niek, Dennis, Henk en Johan en in colonne reden we naar het opvangscentrum om de kaarten op te halen.
Het getij was afgaand met om 13.25 uur een tussenstop en kwam het weer omhoog. ZWe moesten vissen van 10 tot 14.00 uur.
De dagen ervoor waren wisselend qua vangst maar dat had grotendeels met de wind te maken die op vrijdag de boel op stelten deed zetten.
Het voorvissen was wisselend. Stond ik donderdag te vissen, in vak A met een mooi gat tussen de banken goed voor 12 vissen waarin varierende vissoorten voorbijkwamen, moest ik het vrijdag met een 0 doen in vak C waar geen water stond en de golven als een wasmachine deden werken.
Het aasgebruik was overal minimaal maar je moest wel alles bij je hebben!
Aangekomen in Den Haag was het al gezellig druk maar naar mate het richting 8 uur ging bleek toch dat de zaal erg klein was. Gelukkig hadden we onze koffie al op. Rond 8 uur werden de bescheiden uitgereikt en mocht ik de kaart ontvangen waarop stond A 10. Was hier vooraf heel blij mee want ik wilde absoluut niet voor de boulevard staan.
Op naar het wedstrijdwater dan en bij strandopgang 2 A maakte ik weer de tippel van een 300 meter door de duinen in. Waar ik voorgevist had was nog een 100 meter verder. Bij het neerzetten van de spullen eerst maar eens gekeken en ik zag de bui al hangen.
2 grote gaten links en rechts van me en wat ik voor me zag waren alleen maar rollers van golven. Geen goed teken dus maar je weet het maar nooit. Jan Overbeke stond rechts van me en een onbekende visser links van me.

Bekenden die vlakbij stonden waren Danny Goossens, Rob Punselie, Kees Westdorp, Dennis Ooijenveld en Kees Gillesen. Dus voldoende ingredienten om vol aan de bak te gaan!
Er stond een matig windje overdwars maar was heel goed te doen en er stond weinig stroming.
Zoals altijd was er weinig tussenruimte tussen de vissers ong 10 meter en dat is maar net aan om lekker te kunnen vissen. Bij sommigen was het zelfs minder.
Om 10.00 uur dan het beginsignaal en wierpen er rond de 235 vissers hun lijnen in en was het kijken na de eerste draai waar de vis zat. Jim Sonneschein stond een aantal plekken rechts en deze draaide al na een tiental minuten 2 ferme botten naar binnen en Kees Gilessen draaide baarsjes naar binnen die van ver kwamen.
Ik viste ook ver maar kon daar geen visje uitpeuren dus dan maar afwisselen met dichtbij onder de kantvisserij.
Naarmate de tijd vorderde ving iedereen zijn visje wel en was bij mij de bevreesde 0 nog steeds aanwezig. Welke onderlijn ik ook gebruikte, de vis zwom waarschijnlijk met een grote boog om de stek heen.
De visser links van me plukte in 4 uur tijd 2 botten weg en Jan Overbeke haalde 4 vissen uit het ruime sop waaronder 2 baarsjes en 2 botten. Was het in de muien beter dan? Kees Gilessen bereikte 9 vissen en volgens mij waren dat allemaal baarsjes. Danny Goossens werkte 3 vissen aan de kant maar de echte kampioen van vak A was Rob Punselie van het Greys team die 12 vissen ver weg eruit viste. Voor de toeschouwer was het een mooie visserij, deels omdat iedereen, behalve ik dan, een visje ving en dat het heel variabel was.
Ik kon in de 4 uur vissen geen vis vangen op dat stuk wat ik toegewezen kreeg en erg jammer is dat wel natuurlijk na alle voorbereidingen die men gedaan heeft. Maar dat is dan ook weer vissen en maakt het spannend.
Volgend jaar gaan we er weer voor en maken we misschien dan wel een kans om door te gaan! In ieder geval wil ik bij deze het podium feliciteren waaronder de kersverse Nederlands Kampioen Arjan Geelhoed die 14 vissen kon vangen in vak E voor Arjan Rijnberg die 13 vissen ving in vak D. Aansluitend op de 3e plaats Rob punselie die in vak A 12 vissen ving.

Bij de korpsen was het team van Westkapelle 3 die de eerste plaats pakte voor het 2e korps van de Eurovissers. Als derde mocht het korps van Zeevissen.com het podium beklimmen!
Ook voor diegenen die geplaatst zijn voor de topcompetitie van harte waaronder onze eigen Niek Romeijn die 4 vissen ving en na enige uitvallers en afzeggers zich in de topcompetitie heeft gevist.
Helaas vielen Henk met 5 vissen en Dennis die ook een 0 had ook buiten de boot. Jongens volgend jaar staan jullie er ook weer!
Na het inpakken van de auto naar de boulevard gereden en een lekker biertje gedronken en onder het genot van kaas en wordt de visserij geevalueerd! Johan bedankt voor de support en de lekkernijen!
Nu opmaken voor de competitie van de Zeenaald voor volgende week want de visserij gaat na een slecht NK gewoon door!

Groetjes Herbert



3 opmerkingen:

willem(gaatvissen) zei

Jammer Herbert,

Je had het niet getroffen met je stek, zelf had ik die "mazzel" wel en kon er in het begin (de eerste 5 kwartier) al 7 vissen uittrekken. Met een 6e plaats in het E-vak mag ik meedoen met de topcompetitie. Lijkt me een leuke ervaring.

Vis greetz,

Willem

Herbert vd Vlugt zei

Hoi Willem,

Ja het is niet anders. We speculeerden het er al over dat je geluk moest hebben met de stek. Helaas was dat niet het geval. Gefeliciteerd met het behalen van de topcompetitie. Zie je waarschijnlijk zondag wel met de 2 kamp! Zeenaald-Ter Heijde

willem(gaatvissen) zei

Ha Herbert,

Bedankt! Denk het wel, zaterdag nog de korpscomp. op Hoek van Holland, zondag de Dintel. Lekker weekend ;-).

Vis greetz,

Willem