zondag 18 mei 2014

Solleveld bokaal 2014 Hoek van Holland/s'Gravezande

Vismaten,

Vandaag zaterdag de 17e was het de tijd voor de Solleveldbokaal te Hoek van Holland/s'Gravezandeen om 7 uur zouden e verzamelen met een hele troep met vissers. Aangekomen in Hoek van Holland de kaarten opgehaald en tijd voor een bak koffie en een potje praat. Al pratend keek ik naar de zee want daar had je zicht op en dat stemde me niet tevreden. Geen wind en geen branding. Tel daarbij de komende badgasten bij op en je vangt geen moer.


Enfin we deden het er mee Niek trok het A vak, ikzelf het B vak, Marco het C vak, Dennis D vak en Marcel het E vak. Wederom goed geregeld want we werden weggebracht met tractoren. Ik stond in het B vak en dat was aan te lopen en na een kleine tippel was ik op mijn plaats. Kijkend op mijn stukje water zag ik dat het onder het kantje poepbruin was mede door de algen die aan de kant lagen, dan een blauw stuk en weer een bank. Na een worpje gedaan te hebben constateerde ik dat er maar weinig stroom was. Weer een nadelig iets want als het niet stroomt vang je geen vis.


In de aastas mooie pieren en slikken en ik besloot het dan toch maar ver te proberen. 10 uur het beginsignaal en vlammen maar. 18/100 nylon op je spoel hoor je niet gaan. Polhuis stond 2 plekjes rechts van me en Edwin Jongenelen stond 2 plekjes links van me. De eerste 3 worpen ver weg leverden alleen kale haken op en polhuis en mijn linkerbuurman pakten een visje. Druk was het niet met de vangerij en de vis bleek tussen de 2 banken te zitten. De Penn Nano TRQ geinstalleerd met een portugese onderlijn en waarempel dat leverde een botje op van 14 hele cm op de kaart. Verder werd er bijna niets gevangen. 


Polhuis trok een 2e visje er uit. Edwin Jongenelen wist een botje van 25 cm op de kaart te krijgen. Ook de standaard onderlijn werd gebruikt onder het kantje en met de 4 oz top van de Nano hengel kan je elke garnaal zien bijten. Subtiele tikjes op de top en na inhalen kon je de garnalen terug gooien want daar zijn andere technieken voor om die dingen te vangen. 


Na 3 uurtjes vissen kwam het 2e visje boven water, een scholletje had zich vergrepen aan het piertje met een slikje. 11 cm op de meetlat en maakte ook 25 cm. 

Heel raar maar was ur blieje mee! Het weer was uitmuntend, de vissers ook en het publiek wat zich vergaapte aan 167 man die met stokken liepen te smijten. Na 4 uur vissen was de koek dan toch op en kunnen we deze vangerij maar niet in de boeken zetten als goed. De organisatie was top. De uitreiking in Maassluis was naar mijn gevoel wat minder omdat de uitreiking nog wat langer duurde dan normaal. Een feest was het met een bandje, zanger en een zangeres en noem het maar op. Na een lange tombola dan de uitreiking en mocht ik voor de 36e plaats nog een prijsje uitzoeken. 


Een mooie dag gehad en rond 8 uur waren we weer thuis. De volgende keer blijf ik wat langer navissen haha. jurgen van Rijswijk en anderen van de organisatie bedankt voor het organiseren van dit evenement en volgend jaar zijn we er weer bij.


Groetjes Herbert

Geen opmerkingen: