zondag 14 oktober 2018

NKC 4 Katwijk aan zee

Deze week stond in het teken van de 4e NKC alweer! Voor diegene die het nog niet weten, dit is een competitie tussen teams en de beste 2 teams worden uitgezonden naar een WK. Info en standen zijn overigens te vinden op www.korpsvissen.nl
Vandaag dan Katwijk dus waar het moest gebeuren op een mooi stuk strand. Diegene die 2 weken terug, met hetzelfde tij, hebben voorgevist weten al een heleboel informatie hoe te vissen daar.
Ik was daar ook getuige van en ik was benieuwd hoe het met het apehaar gesteld was. Van de voorvissers had ik begrepen dat er diverse vissoorten te vangen was en dat de wintervis, scharren en wijtingen, ook voorzichtig gaan beginnen om naar de kust te trekken.

Kortom mooie ingredienten om er een mooie wedstrijd van te maken. Als captain van het Ahoy/Yuki team al vroeg aanwezig in de mijlpaal te Katwijk om de nummers te trekken, aldus geschiedde! Nr. 30 mochten we vandaag beginnen en na het welkomstwoord van Gilles Traas konden we naar de waterkant.
Peter van Dam, Marcel Noort, Corne Danen, Dennis Ooyendijk en ikzelf hadden de plekken gekregen en we gingen er vol voor!

Hemelsbreed mooi weer, zon met een beetje zuidenwind, maakte het prima vertoeven op het strand. Al gauw was ik op de stek aanbeland door de trekkers waarvoor gezorgd was en dat is toch perfect geregeld.

In de aasbak diverse soorten aas waaronder pieren, slikzagers, steekzagers, mesheften, witte zandzagertjes waarvan we gebruik konden maken.
Om 10 uur dan het begin van de wedstrijd en de tactiek was om ver te beginnen op baars en bot. Na 2 uur zouden we overschakelen naar de dicht onder de kant visserij voor kleinere vis.
De eerste worp ging al gelijk fout want na de worp ingezet te hebben vloog de lijn door de ogen en brak de lijn door onbekende oorzaak doormidden. De volgende worp ging wel goed en bracht een klein botje op. Arjan Rijnberg had de andere tactiek en begon dichtbij. Kleine vis zat er dus omschakelen maar weer naar dunnere lijnen met drijvers. Dit lukte en ik pakte een mooie spiering en een baarsje, zodoende had ik in het 1e uur al 3 vissen.

Het water zakte en de vangsten zakten ook dik in. Niemand ving vis alleen Kees Gillesen had de vis gevonden op afstand en begon scharren te vangen. Arjan ving ook een schar en een wijting dus ook dat maar doen. Dit leverde nog een bot op en dat as het laatste wat we gezien hadden. Na opgeruimd te hebben weer een praatje pot natuurlijk over de vangsten en bleek het weer wisselvallig te zijn geweest.
Aangekomen weer bij de Mijlpaal te Katwijk nog even wat gedronken met de mannen en de WK ploeg uitgezwaaid want die gingen gelijk door naar Wales!
Alleen Peter en Marcel bleken te steken op 1 vis en dat is jammer want dan hadden we een prima klassering gehad!
De dag erop de stand bekeken en bleken we bij de eerste 10 te zitten en staan we in de tussenstand op de 13e plaats.
Alle reden om de laatste wedstrijd goed te presteren om de top 10 binnen te dringen! Dat zal in december zijn op de stranden van Westkapelle!