zondag 15 december 2013

Topcompetitie kustvissen 2013

Vismaten,

1e dag Topcompetitie kust

Nadat ikzelf de voorselectie Zuid en het NK getrotseerd heb mocht ik mijn borst natmaken om de topcompetitie te vervissen om een plekje te bemachtigen bij de naselectie. Dit betekend eindigen bij de eerste 20 van de topcompetitie wat betekend een ticket naar het WK of een ticket om een interland te vervissen tussen Nederland/Belgie en Engeland. De eerste 20 geeft ook recht om aan het NK mee te doen van 2014!
De dag zelf betond uit het vervissen van 3 wedstrijden van elk 2 uur met een tussentijd van anderhalf uur. Van 08.30 - 10. 30, 12.00 - 14.00 en 15.30 - 17.30. Het weer was nagenoeg perfect op een enkele druppel na. De wind hadden we in de rug. De eerste wedstrijd was het opkomend water. De 2e wedstrijd afgaand water. De 3e wedstrijd laagtij!
Van te voren alle lijnen klaargemaakt en al het aas geprepareerd. Dat wil zeggen alle aassoorten waren aanwezig om in Zeeland te gaan vissen.
Waar gingen we vissen, nou dat was nogal een punt. Normaal gesproken zou 2 x Domburg en 1 x Westduin op het programma staan maar de wind deed geen goede zaken. Er bleek op de dag zelf niet te vissen op Domburg en werd er uitgeweken naar Hotel Westduin en daar werden de 3 wedstrijden gehouden.
Rond 6 uur was ik bij vismaat Rudi die vandaag fungeerde als coach en spullendrager waarvoor hartelijk dank nog en reden we al nel naar de Couburg toe in Koudekerke.
Daar aangekomen was het al druk en zag ik gespannen gezichten. Tja het moest nu gaan gebeuren. Rond 7 uur werden de bescheiden uitgereikt en zag ik dat ik op B-42, A-25 en B-26 zou staan.
Op weg naar hotel Westduin en na een pittige wandeling stonden we aan het strand. Het hele circus ging naar rechts en dat betekende nog een slordige anderhalve kilometer wandelen met je volle bepakking. Enfin ruim op tijd kon ik mijn spulletjes opzetten. Ik stond links van een palen rij en vroeg Rudi om in te werpen om te kijken waar de stroming heen ging.
Nou bij het uitdraaien van het lood zat ik al vast onder water. Vervelend is dat als je zo'n stek treft. Links van me stond Mike Lubbers en daarnaast Kees Westdorp.
Het signaal voorde eerste wedstrijd en het plan was om bij de kop van de palen rij te gaan vissen. Mike Lubbers en al de anderen wierpen ver. Heel erg ver.
Gelukkig kwam ik er uit. Maar links van me Mike Lubbers niet. Hij trok een aantal keer af wat dus vis en tijd kost. De wedstrijd duurt immers maar 2 uur. Ik kon in de eerste 2 uur 3 vissen aanbieden. 2 botten van redelijk formaat en 1 grondel. Goed voor 53 cm! Later bleek dit een 9 in het vak te zijn dus een mooi resultaat.
2 uurtjes vissen blijkt dan een heel andere materie te zijn dan 4 uurtje.Het is namelijk zo voorbij.
Op naar de 2e wedstrijd en het hele circus ging naar links toe! Een half uur sjokken met al je spullen en eer ik aankwam op de stek was ik al doornat van het zweet.
Rechts van me stond Frank Peene dit keer, een echte crack die altijd vist in deze contreien. Links van me Niels Jansse. Ook al zo'n goed visser die ver kan werpen.
Het water stond heel hoog nu en we stonden echt tegen de duinenrij aan. Het zonnetje kwam door en het was goed toeven. Van wind was geen sprake meer. Wat nu te doen want de geul zou bijna niet te bereiken zijn. Frank Peene begon dichtbij. Ik begon toch ver weg. Na de 3e worp had Frank al 2 vissen. Ik kon van ver weg een bot scoren. Af en toe probeerde ik het dichtbij maar dat leverde geen vis op. Ver weg vissen dus terwijl het water aan het zakken was en dat ging best wel rap. Onderweg raapte ik nog een 2e bot op en in de laatste minuten een 3e. Frank had een visje of 4 en Niels Jansse pakte 1 bot. Verder in het begin van het vak pakten ze scharren maar die had ik vandaag nog niet gezien. Ik scoorde een 9e vakplaats met die 3 botten en 68 cm!
Inpakken alles en weer sjokken naar de andere kant. Toch hadden we ruim de tijd om alles weer te herstellen en weer te installeren.
Nu naar stek B-26 waar het nog dieper was en de schar en wijting te pakken was. Ver weg vissen want het water was dermate afgegaan dat de vis te bereiken was.
Om 15.30 uur het laatste beginsignaal en ver weg smeet ik de onderlijn gevuld met piertjes en slikken. Na een 10 tal minuten was de jubelstemming alweer over want ik zat vast en ik kwam er niet uit.
Dit gebeurde een 2 tal keer en daarna gebruikte ik loodlifters en dat werkte wel. In combinatie van een wat dikkere hoofdlijn kon ik eruit komen. 3 vissen had ik in totaal wat veel te weinig was. Danny Lemmens die rechts van me stond vond het fijn om er even 10 scharren uit te trekken en helemaal niet ver weg. In 3 draaien 8 vissen te pakken was erg goed te noemen zelfs. Ik probeerde het zelf ook op dezelfde afstand als Danny maar dat bleek tevergeefs.
Ik bleef teken na 2 uur vissen op 3 stuks en 70 cm! Anderen konden echt lekker vissen en haalden tussen de 2 en 3 meter vis naar binnen. Met die 3 vissen, wat wel constant was op die dag hahaha, kon ik een 18e vakplaats scoren wat niet voldoende was.
17.30 uur was het weer voorbij en konden we inpakken. Het was inmiddels donker geworden en de wandeling naar de auto terug viel me reuze mee ondanks dat ik helemaal lerp gegooid was.
Na alles in de auto geladen was weer naar de Couburg gereden waar we na een bak koffie de uitslag kregen.
De top 5 was wel verkeken want ik had 36 punten maar ik netelde me op de 20ste plaats wat ik el verwacht had. Voor me zat Henk Vane en achter me nog enkele kwaaie jongens die zeer kunnen doen op de 2e dag. Vanaf nummer 10 tot nummer 20 zitten 11 punten verschil en is overbrugbaar met een 3 tal goeie series in de Europoort over 2 weken.
Van hierbij wil ik vismaatjes Rudi Vercruijsse en Dennis Zwiers bedanken voor de steun en support op deze dag want ze zijn waardevol gebleken.
Op naar de volgende topcompetitie in de Europoort!

2e dag Topcompetitie Europoort.

Vismaten,

Wederom dagen van voorbereiding voor de 2e dag topcompetitie in de Europoort. Lijnen knopen, aas voorbereiden. Noem het maar op en de nodige spanningen er bij. Kortom alle ingrediƫnten voor een leuke dag vissen.
Aan e-mail verkeer geen gebrek bij Sportvisserij Nederland want de e-mails met veranderingen in de parcoursen vlogen rondom je oren!
Enfin, het definitieve parcours zou zijn 2 wedstrijden Dintelhaven, voor en achter het pomphuis, en 1 wedstrijd in het Calandkanaal tussen de windmolens voor de kering.
Deze keer ging teammaat Dennis mee de gehele dag om te helpen en te spioneren. De anderen hadden andere prioriteiten. 6 uur was Dennis bij mij en reden we naar Rozenburg en we waren niet de eersten.
Na een bak koffie kregen we de bescheiden weer uitgereikt en mocht ik naar B-41 voor het pomphuis om te gaan beginnen.
Om 09.00 uur het signaal voor deze 2 uur durende wedstrijd en 50 loodjes vlogen het ruime sop in. Links van me Jan Hennekam en aan de rechterzijde stond verderop Dennis Ooijendijk. Concurrenten die dicht bij me in het klassement stonden. In de gaten houden dus.
Dennis ging op pad om te spioneren en ik viste verder. 6 lijnen lagen er klaar want je weet het maar nooit. Het werd in ieder geval een taaie visserij. Ik kon op de helft van de wedstrijd 1 bot en 1 grondel aanbieden bij de controleur. Gelukkig werd er niet veel gevangen maar mijn gevoel was anders. Jan Hennekam vond het zo nodig om in de laatste draai nog een ferme bot te scoren. Immers hij had maar 3 kleine visjes. Dennis Ooijendijk had er 4 dus daar liep ik op achter. En dat bleek later ook want met 38 cm en een 17e vakplaats van de 25 doe je niet echt mee. Slecht resultaat dus maar de vis was schaars en ik had niet het idee hoe het anders had gemoeten op die stek.
Na 2 uur het signaal om te verkassen. Dit ging best wel vlot en iedereen werkte vrolijk met elkaar mee. Achter het pomphuis nu naar stek A 11. Links van me hadden ze het open gehouden vanwege een ketting of kabel die naar de overkant van de haven loopt dus dat was wel netjes en gaf mij net wat meer visruimte.
Om 12.00 uur het beginsignaal voor de 2e wedstrijd en na de eerste draai lag er al een maatse grondel in de emmer. Op deze stek ging het een stuk beter. Een aantal botjes en maatse grondels en 2 wijtingen kwamen in de emmer. Helaas ook 2 1 punters van te kleine grondels maar elke cm telt in dit verhaal. Hier bleek ik een 7e vakplaats te hebben gehaald en dit voelde een stuk beter.
De 3e wedstrijd hadden we anderhalf uur tussenruimte en na alles in de auto gezet te hebben koersten we vlotjes naar het Calandkanaal.
Bij dit stukje kanaal visten we tussen de windmolens voor de kering. En al vlot had ik nummer B-39 gevonden.
Al gauw hadden we weer alles opgebouwd en konden we een broodje eten. Iets zat me niet lekker met deze wedstrijd. In ieder geval de ferme wind die op het kopje stond waarvan je wenkbrauwen flink van fronsten. Het zonnetje wat in je gezicht scheen en dat je niets meer zag als je naar het water keek maar nog veel erger. Ik had namelijk in het begin van het jaar op dezelfde stek gestaan als nu met een clubwedstrijd van de Zeenaald. Daar verloor ik een berg onderlijnen en was er weinig vis te vangen. Aangezien de bodem van het Calandkanaal niet of nauwelijks veranderd vreesde ik het ergste. In ieder geval voor de kleirand.
Om half 4 het beginsignaal en daar gingen de onderlijnen in het water voor de laatste wedstrijd! Na de eerste draai vis in de emmer. Wijtingen kwamen er uit. En ik draaide om de 8 minuten. Later zou dat verminderd worden tot 5 minuten. verderop zag ik Jan Grinwis  en Edwin Jongenelen trekken van 2 en 3 binnenhalen.
Zo bleek dat ook aan het begin en het einde van het parcours te zijn.
Wat nu te doen want ik liep flink achter. Viste ik rechts van mijn steun dus bij mijn rechterbuurman ving ik niets. Gooide ik de onderlijn naar links richting Marien Flipse kwam ik er met 1 vis uit.
In dit stukje parcours geen trekken van 2 en 3 vissen. 1 keer mocht ik een doublet wijtingen er uit halen. Marien 1 keer een triplet en voor de rest was het steeds 1 vis.
Geen opschieters dus en wat ik al dacht bleek waarheid te zijn. 11 vissen bleek niet genoeg te zijn en ik had een 16e vakplaats aan de broek.
Na de wedstrijd alles opgeruimd en weer naar Rozenburg gereden voor de uitslag. Deze kwam om 19.00 uur en ik bleek de 27e plaats geeindigd te zijn.
Jammer genoeg was dit niet voldoende om bij de selecties te horen al scheelde het 11 punten. De eerste wedstrijd en de derde waren niet goed genoeg om er mee door te gaan. Maar goed loting is ook een ding en die dwing je niet af.
Enorm veel geleerd deze 2 dagen en mooi om meegemaakt te hebben. Ervaring creƫren is een must in dit verhaal!
ik kijk alweer uit naar de komende voorselectie om weer een plaats af te dwingen voor het NK!







Groetjes Herbert








2 opmerkingen:

willem(gaatvissen) zei

Ha Herbert,

Mooi verhaal weer. Jammer dat je niet bij de eerste twintig zit, maar 27e vind ik persoonlijk ook niet slecht. Een volgende keer met een gustigere stek zit je erbij!

Vis greetz,

Willem

Herbert vd Vlugt zei

Hoi Willem,

Ja klopt en ik heb er alles aan gedaan en eigenlijk niets fouts gedaan.
Je moet ook geluk hebben met loten he.
We gaan het volgend jaar gewoon weer proberen!

Groetjes Herbert