zondag 8 januari 2012

Penn Grevelingen Tournement 2012

07-01-2012

Vandaag de 1ste wedstrijd van het jaar en gelijk een grote wedstrijd. Met 196 vissers de Grevelingen op met 7 boten. Deze wedstrijd was tevens voor het goede doel en wel voor de stichting luchtballon. Zie voor meer info http://www.deluchtballon.nl/.

De Eurovissers organiseerden het geheel en kunnen dit perfect en tot in de details. Uiteraard gebeurt er wel eens wat maar altijd werd het opgelost. Een pluim voor de organisatie dus. Ik had er aardig zin in en ik was vroeg op weg naar de Dorpstienden te Ouddorp en rond half 7 was ik daar. Buiten regende het aardig en iedereen hoopte dat het weer wat beter zou worden. In de Dorpstienden was het al verrassend druk. Een geweldige opkomst dus en al gauw stond ik in de rij voor de kaart en zou ik weten welke boot ik trof. Dit zou de Helga worden en ik stond op stuurboord nr. 4, 8 en 12.
Er zouden nog meer toppers op deze boot zijn onder wie Ernest Ripson, Frank Dekker en Mike Lubbers van het Penn team en een Danny Goossens, Nederlands Kampioen Kustvissen.

Tegen deze mannen moest het dan gebeuren en na de koffie gingen we met een konvooi op pad naar de Grevelingen. Gauw de spullen er uit en de hengels aan boord deponeren en dat moest dan via het schip de Theo dus enig klauterwerk was vereist. Ik geloof ook dat de Helga het eerst deed uitvaren en lagen we vlot op de plaats van bestemming in de put die in de 30 meter diepte had. Tijd zat om de spullen klaar te maken en aan de koffie benedendeks. Helga deed prima de bediening en na de warme bak stonden we klaar om te beginnen. Er zouden 3 periodes van 2 uur gevist worden en dan werd er gewisseld van plaats. Wie stuurboord had wisselde alleen met stuurboord en de andere kant was exact hetzelfde. Het startsein klonk en daar gingen de onderlijnen te water.
Rond de 28 man probeerden er alles aan om zoveel mogelijk vis te vergaren. Maar dat bleek aan stuurboord een droevige zaak te zijn. Aan bakboord trok met prima wijtingen er uit. En aan stuurboord kwam met mondjesmaat een scharretje uit en kleine grondels. Ja mensen op de Grevelingen is het nu ook pielen voor een vis en ja je moet wel als er geen andere vis is. Ernest Ripson ving in de 1ste periode 6 ondermaatse vissen waaronder van die grondels. Iedere ondermaatse vis was 5 punten waard dus je kon er wel wat mee. Ikzelf ving de 1ste periode helemaal niets. Een 0 dus en dat schiet niet op. Gelijk wisselen dan maar en 4 plaatsen opgeschoven. Hier ving ik in het 1ste uur van de 2e periode een grondel en 2 scharren waarvan 1 maats. Ik begon gelijk weer een glimlach te krijgen en de frons aan de wenkbrauwen ging weg. Aan bakboord was het steeds prijs met wijtingen en nog mooie ook. Ook kwamen enkele haringen aan boord.
Na de pauze van een half uur, waarin iedereen naar de kajuit snelde voor een warme hap en een biertje, de 3e en laatste periode en dit was weer een draak van een periode waarin aan stuurboord bijna niets gevangen werd. Ik kon er 1 grondel bijpakken terwijl Mike Lubbers aan bakboord vrolijk wijtingen stond te trekken, leuk om die jongen te zien glunderen en het was gegund. Voor mij mocht het gauw over zijn en dat gebeurde ook. ik stond op 35 punten en ik wist dat er een aantal voor me zaten. Het eindsignaal kwam en stoomden we weer op naar de haven en al gauw stonden we met de benen weer op de kade. Het weer was vandaag zeer goed te noemen. Behalve de sterke wind hadden we veelal zon en de regen die voorspeld was bleef weg. Een goeie dag dus en de organisatie kon in de handjes knijpen van geluk
In de Dorpstienden aangekomen was het wederom gezellig en een hoop vissers bleven na om een biertje te doen en de verhalen weer op te laten leven van de dag. De tombola begon en een berg mensen hadden prijs daarin. Daarna een toespraak over de luchtballon waarbij de organisatie 4500 euro overhandigden aan de stichting waarna de echte uitreiking begon. Erik Remeijn van de Eurovissers won de Tournament met 330 punten en dan doe je het perfect. Mike Lubbers won het op onze boot de Helga met iets van 220 punten dus ga maar na. Ik zat vlak achter Ernest Ripson die met 45 punten de 3e prijs pakte.  Iedere prijswinnaar wil ik graag bij deze feliciteren. En voor de organisatie een dikke pluim en ondanks de vangsten ben ik er volgend jaar gewoon weer bij.

Groetjes Herbert

Geen opmerkingen: