zaterdag 14 januari 2012

1e wedstrijd competitie Eef Hoek Hengelsport


Al 2 jaar vroeg Eef Hoek mij om mee te doen met zijn eigen zeeviscompetitie. Een 12 tal wedstrijden per jaar die gehouden worden op de diverse vislocaties in Zeeland en in het Europoortgebied. Omdat deze wedstrijden altijd op vrijdag aanvangen is het soms lastig inplannen in de drukke agenda. Nu dan toch de 1e wedstrijd meegevist en wel op de boulevard te Vlissingen. Een eindje sturen dat wel maar al gauw stond ik dan op het afgesproken punt om samen op te rijden. Teammaatje Marcel IJzenbrandt deed ook mee dus carpoolden we. Sjaak Lobs en Arjan Geelhoed stonden er ook en rond kwart over 7 op weg naar Vlissingen.


Op de boulevard de bekenden allemaal de handen geschud en ik zag de spanning alweer afdruipen op sommige gezichten. Het parcours werd uitgezet door Johan Verwest en Sjaak Lobs deed de inschrijvingen. De loting werd al in de hengelsportzaak gedaan dus daar hadden we geen zorgen over. Enfin ik had zelf nr. 11 en al gauw stond ik op het strand. Links had ik 2 grote palen voor me die naar later bleek niet in de weg stonden. Arjan vd Zande stond voor een rode boei en die bleek soms toch enige moeite te hebben met dat ding die vrij dichtbij stond. Eenmaal alles klaargezet kon de strijd beginnen. Het weer was fantastisch, weinig wind en een lekker temperatuurtje. Van regen was er geen sprake.

Rond 21.00 uur was het dan zover en klonk het signaal. De Shimano Aero Technium met een 22/100 lijntje op de spoel deed zijn werk en in een zucht lagen de pieren met slikken in het water. Even de andere lijn aanazen en de lijn wat straktrekken en zag ik al beweiging op de top'? Jawel hoor een mooie scharretik zag ik in mijn ooghoeken en glimlachend liet ik de hengel nog even staan. 10 a 12 minuten laten staan was het devies en anders moest je je aas toch ergens anders deponeren. De eerste haal bleek inderdaad een mooie schar te zijn en het verhaal herhaalde zich. De 2e draai een doublet van schar en wijting en stond ik na 2 halen op 3 vissen. Een droomstart voor elke visser maar ik stond alweer heel snel op aarde want na 3 kwartier stond ik nog steeds op 3 vissen. De haal erna volgde nog een mooie maatse dikbuikwijting en ving ik er niets meer bij. Geen vis in ieder geval want wat volgde waren een aantal noordzeekrabben. Arjan vd Zande begon met de 1e noordzeekrab van pak en beet toch wel 1.5 kilo. Ikzelf had een iets minder formaat maar toch joekels die de boel verstierden. Het zuur sprong in je armen van het draaien van die gasten. Enfin tegen 24.00 uur kwam het water al hard op en kwam de lijn zonder haken terug want je heb op die stek zeker 2 randen waar je doorheen moet. Hoe deden de anderen dan. In ieder geval beter maar een berg met vissers vingen 4 of 5 vissen. Als je erboven zat was je bij de eersten. Maatje IJzenbrand ving 5 vissen maar deze waren kleiner dan die ik had en bij het meten bleek dat we exact het aantal cm hadden. Nl. 103 cm. Wel hierom gelachen uiteraard! Winnaar was naar ik mee Willem Meerdink met 10 vissen en dat is een mooi aantal voor deze avond.

Vlissingen op de boulevard een hele mooie stek, dichtbij parkeren en de vaargeul dichtbij zodat de vis bereikbaar is voor iedereen. Pas wel op met de voorbij varende schepen want je spulletjes drijven snel weg met een hekgolf.

Groetjes Herbert

Geen opmerkingen: